با توجه به اینکه علت اصلی بوجود آمدن جوش های صورت ترشح زیاد غدد چربی است اساس درمان ، تمیز نگه داشتن پوست است. جهت این کار لازم است صورت خود را روزانه دو مرتبه با یک صابون ملایم و طبی خوب شستشو داده و ماساز دهید. ماساژ پوست هنگام شستشو باعث نفوذ صابون به منافذ پوستی و از بین بردن چربی انباشته شده در آنها می شود. ابتدا دست ها را صابونی کرده و سپس صورت و گردن رادر تمامی جهات با دستهای کف آلود ماساژ دهید و این عمل را تقریبا پنج دقیقه ادامه دهید تا جریان خون سطحی پوست افزایش یابد. در پایان با آب داغ صورت را بشوئید و بلافاصله آب خیلی سرد به صورت بپاشید ، این کار باعث تحریک پوستی و بهبودی جریان خون پوست می گردد. راه دیگر برای کم کردن چربی پوست این است که مقدار مساوی از سرکه ی سیب و آب را مخلوط کرده و با این محلول صورت را ماساژ دهید و صبر کنید تا محلول به پوست اثر کند. ذکر این نکته ضروری است که شستشوی زیاده از حد حتی ممکن است آکنه را نشدید کند.

درمان کومدونهای سر سیاه :






اینها چربی هایی هستند که در منافذ پوست تجمع یافته و در اثر اکسیداسیون به رنگ سیاه در می آیند. تمیز کردن مرتب پوست مانع از ایجاد آنها می شود. برداشتن این توده های چربی و در آوردن آنها بهتر است توسط یک متخصص انجام گیرد. فراورده های بدون نسخه حاوی موادی از قبیل اسیدسالیسیلیک اغلب برای از بین بردن این کومدونهای سر سیاه مفیدند ، اما در مصرف آنها باید مراقب خشکی زیاد و تحریک پوست باشید.


آنتی بیوتیک :





آنتی بیوتیک اغلب برای آکنه های التهابی تجویز می گردد که معمولا برای موارد خفیف ، آنتی بیوتیک موضعی و برای موارد شدید ، آنتی بیوتیک خوراکی بکار می رود. رایج ترین آنتی بیوتیک های خوراکی تتراسیکلین و اریترومایسین هستند. در صورت مصرف تتراسیکلین خوراکی باید مواظب باشید که در موقع مصرف ، معده خالی باشد (یک تا یک و نیم ساعت قبل یا حداقل دو ساعت بعد از غذا). غذا ها بخصوص لبنیات با جذب دارو در دستگاه گوارش مقابله می کنند.


رتینوئید موضعی :




رتین A اسم تجاری ویتامین A اسید یا تره تینوئین است که داروی موضعی آکنه می باشد و بخصوص در موارد آکنه غیر التهابی که اساسا از کومدونها تشکیل شده اند مفید است. در اوایل شروع درمان با رتین A ممکن است پوست قرمز و پوسته پوسته شود و یا به ندرت آکنه به صورت ناگهانی تشدید شود اما پس از چند هفته پوست به دارو عادت کرده و شروع به بهبود می نماید.


گردآوری : گروه RGO