اولین قدم در مراقبت از مو ها ، داشتن اطلاعات کافی درباره ی ساختمان مو و طرز رویش آن است. مو از ضمائم اپیدرم (لایه خارجی پوست) است و توسط فولیکول مو که نوع خاصی از سلول های اپیدرم می باشد به وجود می آید.
فولیکول های مو قبل از تولد انسان ایجاد می شوند و تعداد آنها در پوست سر بطور متوسط بین 80/000 تا 120/000 می باشد.
تنها بخش زنده مو که موجب رشد آن می شود ، ریشه مو (پیاز مو) می باشد که در قاعده ی فولیکول قرار دارد. سلول های ایجاد شده از پیاز مو بلافاصله می میرند و شاخی می شوند و بدنه ی مو را تشکیل می دهند. و مو بتدریج از مجرای فولیکول به جلو و سطح پوست بالا می آید.
مو توسط یک ماده روغنی (sebum) که توسط غدد سبابه ترشح شده و به داخل فولیکول می ریزد ، چرب می شود. در ضمن هر تار مو دارای یک عضله صاف است که بطور غیر ارادی در برابر برخی محرک ها مثل ترس ، خشم ، سرما و هیجانات شدید منقبض شده و باعث راست ایستادن م می شود. که این حالت مو گاهی اوقات خیلی جالب و دیدنی است.





چون مو جسم مرده است ، پس از صدمه دیدن خودبخود ترمیم نمی شود . بنابراین آسیب مو دائمی خواهد بود. به همین دلیل هدف از اصول مراقبت از مو ها ، جلوگیری و کاهش صدمات وارده به مو می باشد.


نکاتی در باره ی رویش مو ها :

1- هر تار مو حدود نیم میلی متر در روز رشد می کند ( به عبارت دیگر سرعت رشد مو بطور متوسط 1 تا 1./5 سانتی متر در ماه است).

2- ریزش مو به طور طبیعی در عرض یک روز می تواند بین 50 تا 100 تار مو متغیر باشد.

3- در طول فصل ریزش (پاییز) و همینطور زمستان ریزش مو ممکن است بیش از حد میانگین باشد. به عبارت دیگر مو در تابستان سریع تر از زمستان رشد می کند.

4- مو در زنان سریع تر از مردان رشد می کند.

5- مودر هنگام شب سریع تر از هنگام روز رشد می کند.

6- هنگامی که شخص پیر می شود ، از سرعت رشد مو های او نیز کاسته می شود این کاهش رشد از حدود 30 سالگی آغاز می شود. در مقطع سنی بین 15 تا 30 سالگی ، مو سریع تر از بقیه سنین رشد می کند.


گردآوری : گروه RGO