بهداشت بدن


بهداشت صورت :




پوست صورت همیشه با محیط خارج در تماس است و بالطبع آلودگی آن بیشتر از سایر قسمت های بدن است که به وسیله ی لباس محفوظ می باشند. برای تمیز کردن صورت بهترین روش وجود ندارد و عواملی از قبیل نوع پوست ، محیط زندگی و نوع آرایش در تمیز کردن صورت اهمیت به سزایی دارند. نظافت پوست صورت بسیار مهم است مخصوصا قبل از خواب صورت باید شسته شود تا منافذ پوست باز شده و تنفس و اعمال پوست صورت بهتر انجام شود.


بهداشت دستها :



به دلیل تماس بیشتر دستها با آلودکی های خارجی ، رعایت بهداشت در مورد دستها از اهمیت خاصی برخوردار است. پس از استفاده از صابون و مواد ضد عفونی کننده ی دیگر ، دستها باید کاملا ا آب فراوان شسته شوند زیرا وجود پاک کننده ها سبب خشکی و ترک خوردگی پوست می شود. پس از شستن و خشک کردن کامل دستها باید آنها را با کرم مخصوص چرب کرده و ماساژ داد و هنگام کار با محلول های شیمیایی باید از دستکش طبی استفاده نمود. تعریق کف دست مشکلی است که همه کم و بیش به آن مبتلا می شویم اما در بعضی افراد این حالت تشدید می شود. شایع ترین علل تعریق کف دست عوامل عصبی ، روانی و احساس نا امنی است که جهت کنترل آن حفظ آرامش و خونسردی ممکن است مفید باشد.

بهداشت پاها :



پوست پا دارای تعداد زیادی غدد عرق است و در اثر ارتباط با جوراب و کفش عرق پا تجزیه شده و بوی نامطبوعی در پاها ایجاد می نماید. گرما و رطوبت موجود در پا محیط خوبی برای رشد قارچها است. بنابراین شستشو روزانه ی پاها بسیار لازم است. داشتن جوراب و کفش متعدد هم ضروری است تا هر روز تعویض شوند. جورابها باید هر روز شسته شده و خشک شوند و کفش ها در جریان هوا قرار گیرند. بهتر است برای کفش ها از کف های فابل شستشو استفاده شود که هر روز شسته و خشک شده و مجددا در کف کفش قرار گیرند. پاها دارای غدد چربی نسبتا کمی می باشند بنابراین مالیدن کرم روزانه برای خشکی مفرط پا مفید است. برای حفظ سلامت پاها باید کفش مناسب پوشید. کفش های تنگ و نوک باریک سبب میخچه شده و کفش های پاشنه بلند سبب کمر درد و پا درد می گردند. بهترین نوع پاشنه باید سه سانت بلندی داشته و پهن باشد. باید کفش سبک با کف چرمی پوشید و از کفش های ساخته شده از پلاستیک خودداری نمود. برای کنترل بو می توان داخل کفش را با مواد معطر اسپری کرد. استفاده از پودر اسیدبوریک برای پاشیدن لای انگشتان پا و شستن پاها با محلول آن مفید است و تا اندازه ای بوی پا را می گیرد. ممکن است تعریق و بوی بد پاها ناشی از افزایش فشار عصبی باشد که در این صورت کم کردن نگرانی و آرام کردن هیجانات در کنترل تعریق مؤثر است. اختلالات عضوی مثل پر کاری تیرئید یکی دیگر از علل تعریق پا است که باید بررسی و کنترل شود.

بهداشت زیر بغل :



مو های زیر بغل محل مناسبی برای تجمع عرق و تیخیر شدن آن است ، غدد چربی زیر بغل نیز تعدادشان زیاد است و در نتیجه چربی مترشحه ی زیر بغل توأم با عرق ، محل مناسبی برای تجمع باکتریها و ایجاد بوی نا مطبوع می باشد. جهت پیشگیری از بوی عرق زیر بغل باید استحمام روزانه انجام شود ، مو های زیر بغل مرتبا تراشیده شوند ، لباس های زیر هر روز تعویض شوند ، در تابستان حتی الامکان از لباس های نخی استفاده نمود زیرا تبخیر بهتر صورت می گیرد و بالاخره استفاده از ضد بو های مخصوص زیر بغل در کاهش بوی عرق مفید می باشد.

گردآوری : گروه RGO